i got you!

Sign by Danasoft - Get Your Free Sign

Sunday, April 10, 2011

tamo solat la selagi tak ikhlas !

salam guys..tadi terbaca blog abg ben ashaari tentang enrty bertajuk...tamo solat selagi tak ikhlas..wah..tajuk tu macam memanggil-manggil je nak bace kan..then bila baca..baru taw...erm..yup..setuju gan abg ben..yang wajib tetap wajib..;p


so,jom kita tengok dialog ini yang di ambil dari blog abg ben...




Dua adik beradik berborak sebelum tidur ... 



Adik : Akak , kenapa akak tak tutup aurat masa keluar tadi ? Kawan adik tu , kakak dia tutup aurat tau.. cantik je nampak ..

Kakak : Akak ni tak tutup aurat pun masih jaga tatasusila tauuu ... Kawan adik tu , kakak dia tu ada pakwe... Haa... walaupun tutup aurat tapi dok berpegangan tangan bila dating .. Baik toksah pakai tudung tau... lagi teruk dari orang tak pakai tudung.. huh

Adik : Oh .. macam tu ke ... kalau gitu tak yah solat gak la kan ... tak yah puasa ... yeahooo.. bestnyaaa...

Kakak : Eh.. mana boleh ... puasa , solat tu kan wajib... tuntutan agama ..

Adik : Tutup aurat tu tak wajib ke kakak ?

Kakak : Wajib ... tapi bila nak buat tu , kena la ikhlas... kalau tak ikhas , tak guna .. tak dapat pahala ...

Adik : Ooo... kalau cam tu sama la kak.. tak yah puasa , tak yah solat.. sbb adik tak ikhlas lagi.. Kawan adik tu puasa sebab nak kurus .. nak diet jer .. bukan sebab Allah pun .. kan kan ..

Kakak : Erkk...

BA : Yang wajib tetap wajib ... Yang berdosa tetap berdosa .. jgn kaitkan .. dosa tak menutup aurat dan dosa melakukan maksiat , lain hukumannya ... Wallahualam...


sumber : BLOG santai bersama ben ashaari..jom..jom terjah..!

No comments: