i got you!

Sign by Danasoft - Get Your Free Sign

Thursday, March 24, 2011

exam entrepreneur

Alhamdullah..akhrnya lepas jugak semua midterm for my last semester ni..tp only midtern je pun..even xdapat nak concentrate sgt pada paper ni..*rasenya semua paper xdpt fkus..~
tp alhamdulh masih mampu jawab cuma kekangan masa yang menghalang tuk membuat yang lagi terbaik..agak kecewa sebenarnya..tapi xperla..bukan rezeki lagi la tu kan..
tapi..tapi...

yang paling-paling mengecewakan bila ada sesetengah kawan-kawan kelas bawak toyol aka note-note kecik ni..saya xfaham dengan dorang ni..da la perempuan pulak tu..patutnya malu la sket pada kawan2 lelaki..lelaki pun xbwk toyol...tp wallahualam la kan..yang paling xtahan tu asyik muka yang sama je yang buat..even miss da suh letk beg kat depan letak fon kt depan tapi ada je cara dorang ni nak menoyol..yang xtahannya tu..muka ni je start dari semester 1,2,3,4,dan lastly 5 ni..paling berani wat toyol dalam final..
memang teruk..~
xtaw ape pemikiran dorang-dorang yang macam ni..ade pulak tu..yg dtg dr kampung..dulu prangai lain..tp da duk sini..360 darjah berubah..persoalannya...mereka ini tidak ingatkah kepada keluarga mereka dan ibu bapa mereka ..? hmm..
if aku pun setiap kali nak exam or even quiz pun akan kol mak aku mintak restu..sampai kadang2 baru je nak ckp ade quiz..da pesan awal2 segala mcam tips..pling aku sebak bila hari nak exam tu kol mak aku..n mak aku pesan "ok wat yang terbaik..wat setakat yang termampu..kita da berusaha..tawakal jela..baca bismilah byk2..ma da restu da..tiap malam ma doakan jangan risaula..wat yang terbaik.." and bila ku cite kt mak aku ade kwn2 yg buat toyol..mak aku awal2 lagi da pesan..kita jangan wat mcm tu..xberkat ilmu yg kita belajar..nanti wat tambah malu n orang xkan respect ape yg kita dapat..
and si dia pun byk bagi aku sokongan dulu..sama dengan mak aku jugak..wat yg terbaik..wish aku before nak pegi..bg tips2.suh baca surah2 tertentu..rindunya semua tu..i need you for this last sem b..i need you so much now..!

ingat lagi bila kol mak aku ckp aku paling highest for the webdesign and multimedia subject..but..xde la tinggi mana pun sebenarnya..tapi..tapi..benda2 camni la aku suka kongsi dan gtaw my mom..then bila aku gtaw dia..*by kol...dengar dia mcm sebak..and xhenti ckp syukur Ya Allah..alhamdulh2..hee..mase tu aku pun jadi sebak..sampi mcm tu sekali..n tu bkn final lg..atleast aku nampak usaha aku bljar..n org hargai usaha kita..but..when we got the highest mark and we cheating in exam..? should we proud to them..? its nothing..
cuba tanya pada org yg bwk toyol ni and tengok dia boleh jawab x..tanya about fact..! and this method i already use and ask my friend..and see ! dia tergagap2..why..? because dia xbaca n bergantung pada toyol sahaja..

i will remember what have my lec said : if you menipu dalam exam..tengokla mase nak keje nt..ilmu awk selama ni xakan berkat..yes..i agree that..and semalam aku search website jais..soal jawab agama..ustaz tu ckp pun sama..cth if pekerja nak naik pangkat then dia kena exam..n dia cuma tiru one of 40 question given..and he pass the exam and got the "pangkat"..but..ustz ckp...gaji yang dia dapat tu haram sebab dr hasil dia menipu jugak..see..? bahayanya effect kita meniru dlm exam ni kn..so guys..think your future..for the long term..not only now..we learn today for the future and tuk tambah ilmu di dada..so,usahala dengan effort sndiri..xrugi pun..even mark kita rendah..but tu our effort..we know takat mana kemampuan kita right..? so, cuba..make your own effort jgn cari jalan pendek tuk berjaya..xkan panjang...wallahualam

sory if ade yang terasa...this entry is not for specific people..but..some peringatan tuk kita di masa hadapan..even saya sendiri pun perlukan n suke org ingat mengingati ni..so..semoga anda yang membaca entry saya ini akan berjaya di masa hadapan..insylh...:)

No comments: